|
کد مطلب: 102280
کنترل قلب و مغز در ماشينهاي آينده
تاریخ انتشار : 1394/03/31 22:35:38 نمایش : 1325
ولفگانگ ايپل، مدير تحقيقات و فناوري جگوار در اين باره گفت: ما معتقديم بعضي از فناوريهايي که در حال حاضر در عرصه هوافضا و پزشکي مورد استفاده قرار دارند، ميتوانند به بهبود ايمني جاده و بالا بردن تجربه راننده کمک کنند.
 به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از ايسنا،خودرويي که امواج مغزي راننده را رصد کرده و با کنترل وضعيت سلامتش، اعمال او را پيش بيني ميکند بسيار آيندهگرا به نظر ميرسد اما همه اينها عناصر مختلف پروژههايي هستند که جگوار سرگرم کار برروي آنهاست تا خودروهايش هوشمندتر و ايمنتر شوند.
اين شرکت پس از اينکه هفته گذشته اعلام کرد سرگرم طراحي حسگرهايي است که ميتوانند چالهها را تشخيص دهند، در خبر جديدي اعلام کرد سرگرم کار روي فناوريهاي متعددي است که با کنترل وضعيت راننده ميتوانند از تصادفات جلوگيري کنند و به اتفاق حس ششم ناميده ميشوند.
ولفگانگ ايپل، مدير تحقيقات و فناوري جگوار در اين باره گفت: ما معتقديم بعضي از فناوريهايي که در حال حاضر در عرصه هوافضا و پزشکي مورد استفاده قرار دارند، ميتوانند به بهبود ايمني جاده و بالا بردن تجربه راننده کمک کنند.
فناوري مونيتور مغز شگفت انگيزترين پروژه در ميان پروژههاي در دست طراحي جگوار است. جگوار ميخواهد خودروهايشان بتوانند تشخيص دهند راننده به جاده توجه دارد يا خير تا با هشدار به راننده مانع پرتي حواس او شود.
گفته ميشود اين کار با مونيتور امواج مغزي که نشان ميدهند فرد خسته يا دچار حواس پرتي است امکان پذير است اما جدا از مسئله اطمينان پذيري، مشکل اين است که مونيتورهاي کنوني امواج مغزي نيازمند به استفاده از هدست هستند اما جگوار ميخواهد از طريق حسگرهايي که در فرمان خودرو گنجانده ميشوند، امواج مغزي را مونيتور کند. اين خودروساز ظاهرا درصدد استفاده از فناوري ناسا براي کنترل تمرکز خلبانان است.
اگر اين فناوري موثر واقع شود، جگوار تلاش خواهد کرد با مرتعش کردن فرمان يا پدالها توجه راننده را به رانندگي برگرداند و اگر اين هم جواب نداد به صداهاي هشدار دهنده متوسل شود. اين تحول در حال حاضر مطمئنا کمک خوبي به شمار ميرود اما از نظر جگوار در آينده که خودروهاي خودران عرضه ميشوند بسيار حائز اهميت خواهد بود. خودرو ممکن است در يک وهله کنترل را به راننده بسپارد و در اين صورت اطمينان از اينکه راننده آماده است بسيار حياتي خواهد بود.
جگوار همچنين درصدد کنترل سلامت راننده از طريق مونيتور ضربان قلب و تنفس اوست. گفته ميشود اين خودروساز سرگرم تست يک حسگر پزشکي است که ميتواند در صندلي تعبيه شود و ضربان قلب و تنفس راننده را از طريق ارتعاش کنترل کند. جگوار اميدوار است که اين حسگرها بتواند تغييرات ناگهاني در وضعيت راننده را تشخيص دهند و اطلاعات کافي فراهم کنند که نشان ميدهد چه موقع راننده در وضعيت مناسب براي رانندگي نيست.
يک بخش جالب درباره اين پروژه اين است که جگوار حتي تصور کرده که خودرو بتواند استرس اندک راننده را تشخيص دهد و با پخش آهنگ ملايم او را آرام کند.
اين دو پروژه تحقيقاتي بخشي از تلاش جگوار براي ايمن کردن رانندگي اتوماتيک هستند اما اين شرکت پروژههاي ديگري دارد که براي خودروهاي کنوني مناسب هستند. يکي از اين پروژهها پدال سرعت لمسي است که ميتواند بمنظور هشدار به راننده درباره سرعت غيرمجاز مرتعش شود و ديگري يک سيستم اطلاعاتي سرگرمي است که ميتواند تشخيص دهد راننده قصد دارد چه دکمه اي را لمس کند و براي اين منظور، ظاهرا با استفاده از دوربينها حرکت دست راننده را دنبال ميکند.
بر اساس گزارش پايگاه فناوري ورج، مصرف کنندگان ممکن است براي برخورداري از اين فناوريها سالهاي زيادي منتظر بمانند اما انتشار اطلاعات مربوط به فناوريهاي پيشرفته اي که جگوار تلاش ميکند عرضه کند جالب توجه است و نويد خودروهاي پيشرفتهتر در آينده را ميدهد.
انتهاي پيام/
|
|
|
|